שר החינוך נפתלי בנט, הציג היום (רביעי) את נתוני הקיץ האחרון ב-5 יחידות לימוד במתמטיקה והכריז: הושג היעד של התכנית הלאומית 'לתת חמש' – מספר התלמידים הוכפל בתוך שלוש שנים בלבד. בנט הציג את סיכום התכנית עד כה, וחשף את הצעדים החדשים שצפויים להיכנס כבר בשנת הלימודים הקרובה (תשע"ט). מניתוח נתוני הקיץ האחרון עולה כי בשנה האחרונה ניגשו 18,050 תלמידים ל-5 יחידות לימוד. מדובר בתוספת של 1,965 תלמידים ל-5 יחידות לימוד במתמטיקה ביחס לשנת הלימודים הקודמת תשע"ז. עלייה נרשמה גם בפריפריה. בנוסף, עד כה נפתחו 751 מגמות ללימוד 5 יחידות מתמטיקה, כאשר 185 מגמות חדשות נפתחו לראשונה בעקבות התכנית הלאומית, מהן 107 מגמות בעשירונים הנמוכים 1-5.
בעיר רחובות למשל, מספר הנבחנים ב-5 יחידות מתמטיקה בשנת 2014 עמד על 167 תלמידים, ובשנת 2018 הוא עומד על 349 תלמידים. בנס ציונה מספר הנבחנים ב-5 יחידות מתמטיקה בשנת 2014 עמד על 97 תלמידים, ובשנת 2018 הוא עומד על 198 תלמידים. בקרית עקרון המספר עלה מ-11 ל-18 תלמידים בלבד במהלך השנים, ובמזכרת בתיה המספר אף ירד מ-36 נבחנים ב-5 יחידות בשנת 2015, ל-33 נבחנים בשנת 2018.
בנט: "כשיצאנו לדרך עם התכנית הלאומית 'לתת חמש' הצבנו יעד ברור – הכפלת מספר הלומדים ב-5 יחידות מתמטיקה תוך ארבע שנים. בחלוף שלוש שנים בלבד המספרים מדברים בעד עצמם: הבטחנו – וקיימנו. השינוי הוא בלתי נתפש, למעשה יצרנו את התשתית להמשך קיומה של אומת הסטארט אפ בשנים הבאות. הקריסה המתמשכת בלימודי המתמטיקה והמדעים היוותה סכנה ממשית לעתיד המשק הישראלי: המספרים דעכו, בעוד האוכלוסייה גדלה, עד שהגענו לשפל חסר תקדים של 8,800 בוגרים בלבד. כעת, לאור הצלחת התכנית, אנחנו מתרחבים גם לחטיבות הביניים ולבתי הספר היסודיים – נביא את הבשורה בגיל צעיר יותר. אני מתרגש להביט היום בעיניים של 18,000 תלמידים ולהגיד להם: עשינו את זה".
כאמור, לאור הצלחת התכנית החליטו שר החינוך ומנכ"ל המשרד להגדיל את העתודה של התלמידים אשר ייגשו בשנים הבאות ל-5 יחידות לימוד. בתוך כך גובשו שורה של פעולות שיעמיקו את הפעולות בתיכון ובמקביל ירחיבו את הצעדים לחטיבות הביניים ולבתי הספר היסודיים.
בבתי הספר התיכונים:
הקמת מכון לאומי למורים מובילים במתמטיקה ובמדעים – במסגרתו יפותחו כלים ומחקר שיופצו לשדה לשימוש המורים. בשנה הבאה ישתלבו 200 מורים במכון ובשנה שלאחר מכן 400, כאשר עד 2022 ישתלבו במכון 800 מורים אשר יפתחו כלים ומחקר בהוראת המתמטיקה.
הקמה של מנהלת "מהיי-טק להוראה" – גיוס, הסבה, השמה וליווי לאנשי היי טק אשר ישתלבו במערכת כמורים. בשנה הבאה יתלווה המנהלת 100 מוסבים להוראה מהיי טק ועד סוף שנת 2022 היא תלווה 400 מוסבים.
פיילוט חדש: תכנית למידה אישית מותאמת לכל תלמיד – הפיילוט יחל ב-53 בתי ספר כשהוא יופעל יחד עם 10 חברות סטרטאפ שנבחרו לשם הפיילוט. החברות הללו יפתחו מודלים שונים להתאמת למידה אישית לכל תלמידה ותלמיד, כאשר לכל חברה יוצמדו 5 בתי ספר.
בחטיבות הביניים:
מתן תוספת של שעתיים לימודיות לכיתות ט' – בסה"כ 7 שעות לימוד שבועיות לשם העמקה בחומר הלימוד המוגבר.
הרחבת ההכשרה של מורים בחטיבות הביניים ללימוד מתמטיקה – כדי להכשיר את התלמידים להשתלבות ברמה של 5 יחידות לימוד בחטיבה העליונה. בשנה הבאה יוכשרו 100 מורים ובשנה שלאחריה 400, עד סוף שנת 2020 יוכשרו 800 מורים.
תכנית חדשה לעידוד המוטיבציה של התלמידים בחטיבות הביניים – התכנית תתבצע באמצעות פתיחתן של קהילות מורים ייעודיות שיפעלו לחיזוק הקשר שבין החטיבה לתיכון כאשר המיקוד יהיה בחשיבותה ותרומתה של המתמטיקה להתפתחות העתידית של בוגר המערכת. בשנה הבאה תפתחנה 10 קהילות מורים, כשבכל שנה יצטרפו עוד 10 קהילות, כך שעד לשנת 2020 תפעלנה 100 קהילות מורים שתעסוקנה בעידוד ומוטיבציה של תלמידים לגשת ל- 5 מתמטיקה.
בבתי הספר היסודיים:
"תכנית קנגרו" לבתי הספר היסודיים – התכנית מתבססת על תחרות עממית של פתרון תרגילים מקוונים וחווייתיים כדי לעודד ולחבב את המתמטיקה על הילדים ובדרך זו לגרום להם לעסוק במתמטיקה עם חשיבה גבוהה. השנה, כ- 15,000 תלמידם לקחו בה חלק במסגרת פיילוט, ובשנה הבאה היא תורחב לכ- 17,500.
"תכנית עשר אצבעות" לבתי הספר היסודיים – גם תכנית זו נועדה לעודד את העיסוק במתמטיקה באמצעות תרגול חווייתי. השנה, כ- 225,000 תלמידים לקחו בה חלק ובשנה הבאה היא תתרחב ל- 236,000 תלמידים.
הרחבת הסמכה למורים ביסודי בתחום הוראת מתמטיקה – בשנה הבאה יוכשרו 90 מורים ובשנה לאחר מכן יוכשרו 120 מורים, עד לסוף שנת 2020 יוכשרו 200 מורים בתחום.
רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החשובות ברחובות?
הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של "ערים"
הורידו את אפליקציית "ערים רחובות" באנדרואיד
הורידו את אפליקציית "ערים רחובות" באייפון
קוזה
התלמידים האלה עברו את המבחנים או רק נגשו ל5 יחידות