מדי יום חול בשעות העומס בבוקר, מגיעים כ-5,500 רוכבי אופניים לתחנות הרכבת, כאשר מרביתם (4,500) עולים איתם לרכבות, מה שיוצר צפיפות רבה בקרונות. כך עולה ממחקר שביצעה רכבת ישראל לקראת פרסום מכרז מתקני חניה רובוטיים שפורסם בשבוע שעבר. המחקר כלל מיפוי שטחי התחנות והתוכניות העירוניות לסלילת שבילי אופניים, ואף תצפיות יומיות שנעשו במהלך השנה האחרונה במרבית תחנות הרכבת, בימי חול בין השעות 6:00-12:00.
על פי נתוני המחקר, קרוב ל-30 אחוזים מכלל רוכבי האופניים ברכבות מבקשים להגיע או לצאת מארבע תחנות תל אביב העמוסות. בתחנת תל אביב סבידור מרכז נמדדו בתצפיות כ-421 רוכבי אופניים, רובם ויתרו על חניית האופניים במתקנים הייעודיים, ועלו עימם לרכבות. תחנת תל אביב השלום עמוסה מעט פחות, עם 409 רוכבי אופניים שעשו שימוש בתחנה, אך רק 53 מתוכם החנו את אופניהם לפני כניסתם. בתחנות תל אביב האוניברסיטה ותל אביב ההגנה נמדדו 888 רוכבים אופניים שביקרו בשתי התחנות, רק 97 מהם החנו אותם לפני עלייתם לרכבות. תחנת הרצליה מדורגת אף היא גבוה בטבלה, עם 478 רוכבי אופניים, מתוכם 76 בלבד עשו שימוש במתקני החניה.
ומהיכן מגיעים עיקר רוכבי האופניים בבוקר? על פי נתוני המחקר, רחובות היא המובילה מבין התחנות שמהן עולים רוכבי האופניים בדרכם לשגרת יומם. כ-256 רוכבי אופניים עשו שימוש בתחנה, מתוכם נכנסו לרכבות עם אופניהם כ-123 נוסעים, לעומת 63 בלבד שהחנו אותם לפני כניסתם לתחנה.
רכבת ישראל הציבה עשרות מתקני חנייה הולנדיים במרבית התחנות בארץ. מתקנים אלה מאפשרים קשירה נוחה וקלה של עשרות זוגות, בחינם. לצד זאת, יצאה באחרונה רכבת ישראל ב'קול קורא' אשר יאפשר לחברות השכרת אופניים שיתופיים את הצבתם בסמוך לתחנות נבחרות, והטבת מחיר ייעודית לנוסעי הרכבת.
לאחרונה פרסמו משרד התחבורה ורכבת ישראל מכרז להצבת מתקני חנייה רובוטיים מתקדמים, כחלק מפיילוט שיבוצע בחודשים הקרובים. חניונים אלה מאפשרים ניצול אופטימלי של שטח הקרקע, בטוחים מגניבות ונזקים ומאפשרים שימוש מהיר וללא כוח אדם, באמצעות אפליקציה ייעודית. חניונים אלה יאפשרו אכסונם של יותר מ-200 זוגות בכל מתקן, והשירות יינתן חינם לנוסעי הרכבת במשך 12 השעות הראשונות של השימוש, כאשר לאחר מכן תעמוד העלות על שקלים בודדים. שר התחבורה ישראל כץ ציין כי "המיזם נועד להנגיש את הרכבת גם לרוכבי האופניים. עם הצלחת הפיילוט, הוא יורחב לתחנות רכבת נוספות ברחבי הארץ".
שחר שוורץ, מנהל אגף לוגיסטיקה ברכבת ישראל: "אנו מברכים על הצמיחה בכמות הנוסעים ברכבת, ובכלל זה גם רוכבי האופניים, ופועלים רבות להנגשת תחנות לרוכבי אופניים, כמו גם להצבת שירותים משלימים כגון מתקני ניפוח אוויר. המתקנים הרובוטיים יוצבו בשלב הראשון בהתאם לזמינות הקרקע והתפלגות רוכבי האופניים בתחנות, כאשר בעתיד יורחבו לתחנות נוספות. אנו קוראים לרוכבי האופניים לעשות שימוש במתקנים ובשירותים המוצבים בתחנות, ולרכוב בזהירות".
רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החשובות ברחובות?
הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של "ערים"
הורידו את אפליקציית "ערים רחובות" באנדרואיד
הורידו את אפליקציית "ערים רחובות" באייפון
כרמלי חיליק רחובות רחוב חנקין 2
תושבי רחובות מופלים לרעה בכך שאין מעליות נעות בתחנה הדר
אין התחשבות בניכים..בחולים. נשים בהריון…קשישים. חיילים עם ציוד ענק ועוד..מעלית אחת לא עונה לצרכי הנוסעים.
נו באמת
אנשים עולים עם האופניים כי רוצים שאלו ישרתו אותם גם לאחר הירידה מהרכבת, בשביל לנסוע עם האופניים מהרכבת למקום העבודה בבוקר וחזרה לתחנה בערב. לא בגלל שאין מספיק חנייה בתחנה.
מלול הגנב
תחנת רכבת עם חניון יקר בעיר שלא מצדיקה את זה