בעת תקלה או כשל בכבלי חשמל תת-קרקעיים, קיים קושי באיתור מקום הפגיעה הגורמת להפסקת חשמל באזור. הסיבה ברורה: הכבלים תת-קרקעיים טמונים בעומק האדמה ולא ניתן לזהות את מקום התקלה על ידי סריקה חזותית כמו בקו חשמל עילי. כך, בעת פגיעה או תקלה בכבל תת-קרקעי, מגיע צוות מיוחד של חברת החשמל לאזור הפגיעה ופעולות האיתור מתבצעות לאורך תוואי של מאות מטרים עד מספר קילומטרים – מתחת למדרכה, כביש, דרך, באזור פתוח, בשטח בנוי, צפוף ועמוס. אלמלא ציוד מתקדם שבידי חברת החשמל, היה הדבר מחייב חפירה לאורך התוואי תוך גרימת הפרעה לסביבה ולתחבורה, לעיתים אף למספר ימים ובמקומות מרכזיים.
כדי למנוע את כל זאת מפעילה חברת החשמל מעבדות ניידות אשר מותקנות על כלי רכב וכוללות ציוד מיוחד לאיתור נקודתי של מקום הפגיעה, מבלי לחפור לאורך תוואי הקו. רכב המעבדה מגיע אל האזור שבו זוהה כי יש כבל תת-קרקעי פגוע או עם נזק, ציוד המעבדה מופעל ומתחילות בדיקות ומדידות חשמליות לאיתור מדויק של נקודת התקלה. פעילות כזו בוצעה באחרונה גם בעיר רחובות.
האיתור מתבצע בשני שלבים: בשלב הראשון מתבצעת מדידה משוערת של המרחק עד מקום התקלה לאורך התוואי. בשלב שני סימון נקודתי של המקום. טכנאי חברת החשמל עוקב אחר המסכים שבמעבדה הניידת וטכנאי נוסף עובד ונע על הקרקע, לאורך תוואי הקו, עם ציוד ייחודי ורגיש הכולל מיקרופון רגיל ואזניות באמצעותן הוא שומע את קולות הקו והפגיעה בו. כך ומאתר את מקום התקלה המדויק.
עם מיפוי וזיהוי הנקודה מעל הקרקע שמתחתה נמצא חלק הכבל הפגוע, מסומן ומגודר המקום ומתבצעת במקום זה חפירה לעומק – עד ההגעה אנכית לכבל החשמל בנקודת הפגיעה. בבור שנוצר בנקודת הפגיעה מתבצעת עבודת התיקון על ידי עובדי חברת החשמל – להחלפה או לתיקון של קטע הכבל התקול ולהחזרתו לפעולה ולהחזרת אספקת החשמל ללקוחות באזור.
תגובות