בקרוב ייצאו בני הנוער לחופש הגדול ולמשך חודשיים יבלו ללא מסגרת ויעבירו שעות רבות מחוץ לבתיהם, לעתים עד השעות הקטנות של הלילה. רבים מבני הנוער מתניידים באמצעות אופניים חשמליים, למרות שכלל אינם מכירים את חוקי התנועה שחלים עליהם, בהם החוק הקובע שעל אופניים חשמליים מותר לרכב החל מגיל 16, החובה לרכב עם קסדה עד גיל 18, ובכל גיל בדרך שאינה עירונית, או האיסור לרכב על המדרכה. הרכיבה מבלי להכיר את החוק מעמידה בסכנה את אותם הרוכבים ואת יתר משתמשי הדרך שסביבם.
במסגרת שיתוף פעולה בין עמותת אור ירוק ל"קרן עזריאלי" – הפועלת לחיזוק החברה הישראלית, יצאו לאחרונה מתנדבי עמותת אור ירוק בשיתוף FIDF ומלגאי תכנית המלגות !IMPACT, לבחון האם רוכבי האופניים החשמליים בישראל רוכבים בניגוד לחוקים שנועדו לשמור עליהם ועל סביבתם. המתנדבים ערכו את התצפיות ב-114 רשויות ובמהלכן נצפו למעלה מ-3,200 רוכבי אופניים חשמליים.
הפרמטרים שנבדקו: האם הרוכבים חבשו קסדה, האם הרוכבים רכבו על המדרכה בניגוד לחוק, האם הרוכבים התעסקו בטלפון הנייד בעת הרכיבה, האם הרוכבים צייתו לרמזורים ולתמרורים, והימצאות שביל המיועד לרכיבת אופניים במקום.
בין המקומות בהם נעשתה התצפית גם רחובות, מזכרת בתיה וגבעת ברנר. להלן תוצאות הבדיקה:
ברחובות 100% מהרוכבים לא חבשו קסדה. 3% מהרוכבים התעסקו בנייד תוך כדי רכיבה. 3% מהרוכבים רכבו על המדרכה. 18% מהרוכבים לא צייתו לתמרורים ורמזורים. במקומות בהם נעשו תצפיות לא נצפו שבילי אופניים כלל.
במזכרת בתיה 65% מהרוכבים לא חבשו קסדה. 13% מהרוכבים התעסקו בנייד תוך כדי רכיבה. 6% מהרוכבים רכבו על המדרכה. 3% מהרוכבים לא צייתו לתמרורים ורמזורים. במקומות בהם נעשו תצפיות ישנם שבילי אופניים.
בגבעת ברנר 77% מהרוכבים לא חבשו קסדה. 19% מהרוכבים התעסקו בנייד תוך כדי רכיבה. 71% מהרוכבים רכבו על המדרכה. 6% מהרוכבים לא צייתו לתמרורים ורמזורים. במקומות בהם נעשו תצפיות לא נצפו שבילי אופניים כלל.
ארז קיטה, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "בכדי שהרוכבים יוכלו להישמר מפני הסכנות הכרוכות בשימוש באופניים חשמליים, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייב לחוקק חוק המחייב את כל הרוכבים בחבישת קסדה בכל נסיעה. קסדה היא שומר הראש של הרוכב, היא אביזר הבטיחות החשוב והאפקטיבי ביותר לצמצום פגיעות ראש – שמהוות את הפגיעה הקשה ביותר ואחת השכיחות ביותר בקרב רוכבי אופניים. בנוסף, על מנת לצמצם את כמויות הנפגעים הרשויות המקומיות צריכות לדאוג לסלול עבור הרוכבים שבילי רכיבה שיפרידו אותם מיתר כלי הרכב על הכביש ומהולכי הרגל שעל המדרכה".
על פי נתוני עמותת אור ירוק, מתחילת שנת 2018 נהרגו תשעה רוכבי אופניים חשמליים. בשנת 2017 כולה נהרגו שבעה רוכבי אופניים חשמליים. 697 בני אדם אושפזו בבתי החולים בשנת 2017 לאחר שהיו מעורבים בתאונת דרכים במעורבות אופניים חשמליים – שני מאושפזים בכל יום בממוצע. עוד עולה מן הנתונים כי אחד מכל ארבעה (28%) מאושפזים בבית החולים לאחר תאונת אופניים חשמליים הוא ילד / נער מתחת לגיל 16, גיל האסור לרכיבה. 175 ילדים ובני נוער מתחת לגיל 16 אושפזו בשנת 2017 לאחר שהיו מעורבים בתאונת אופניים חשמליים לעומת 199 ילדים שאושפזו בשנת 2016 – ירידה של 12%.
תגובות