אופניים חשמליים צילום Kantver depositphotos.com
אופניים חשמליים צילום Kantver depositphotos.com

מי מפחד מאופניים חשמליים? הסקר הגדול והמספר המפחיד של ההרוגים

השבוע נכנס לתוקף תיקון לתקנות התעבורה המחייב רישומם של אופניים וקורקינטים חשמליים. סקר מיוחד מגלה עד כמה התושבים חוששים להיפגע ומה הם חושבים על הורדת המהירות

פורסם בתאריך: 1.8.24 08:42

-->

לקראת רישום הכלים החשמליים היום, ה-1 באוגוסט: רוב הציבור חושש להיפגע, בעד הורדת מהירות הנסיעה והוצאת הכלים השיתופיים מחוץ לחוק. כך עולה מסקר שערכה עמותת "אור ירוק" באמצעות מכון המחקר "מאגר מוחות".

ב-1 באוגוסט נכנס לתוקפו תיקון לתקנות התעבורה המחייב את רישומם של כלים ממונעים קלים: אופניים וקורקינטים חשמליים. בהתאם לתיקון, בעלי אופניים וקורקינטים חשמליים המורשים לרכוב (מעל גיל 16 ועברו מבחן כשירות לרכיבה או תאוריה לנהיגה) יחויבו ברישום במאגר רשות הרישוי ובהתקנת לוחית זיהוי על הכלים. מספר הרישוי יהיה אישי לרוכב וניתן יהיה להעבירו מכלי לכלי, אך לא מאדם לאדם. בשלב הראשון הקנס למי שלא הצטייד בלוחית רישום יהיה 100 שקלים עקב הצורך לתת לציבור זמן להכיר את החובות החדשות המוטלות עליו. לאחר השנה הראשונה ואילך הקנס יהיה 750 שקלים.

מהסקר שביצעה עמותת "אור ירוק" ואשר נועד לבחון את עמדות הציבור בנוגע לרוכבי קורקינטים ואופניים חשמליים בישראל, עולה כי רוב גדול (91%) בציבור חושש להיפגע בתאונת אופניים או קורקינטים חשמליים. 51% טענו כי הם בעד הוצאת הקורקינטים השיתופיים מהחוק ו-77% אף הודו כי ראו כאלה זרוקים על המדרכה אשר הפריעו להולכי הרגל. רוב הנשאלים (81%) טענו כי הם בעד הורדת מהירות הנסיעה (25 קמ"ש מהירות מקסימלית כיום). 52% מהנשאלים טענו כי המדינה לא צריכה לעודד רכיבה על קורקינטים חשמליים. 63% מהנשאלים טענו כי לא ירשו לילדים שלהם לרכוב על קורקינטים חשמליים (בהווה ובעתיד). כמחצית מהמשיבים בכלל המדגם (47%) מציינים כי רוב רוכבי האופניים והקורקינטים החשמליים לא חבשו קסדה. והפתרון: 30% מהנשאלים טענו כי שיפור תשתיות וסלילת שבילי רכיבה יעודים היא הדרך היעילה לצמצום תאונות הדרכים במעורבות אופניים וקורקינטים חשמליים. 29% מאמינים בהגברת האכיפה ו-28% מאמינים כי הגברת האכיפה היא הפתרון היעיל.

61.5% מהתושבים באזור השרון הודו כי הם חוששים להיפגע בתאונת אופניים או קורקינטים חשמליים במידה רבה ובמידה רבה מאוד. 51.3% מתושבי השרון טענו כי הם בעד הוצאת הקורקינטים שיתופיים מחוץ לחוק. 89.5% מתושבי השרון טענו כי הם בעד הורדת מהירות הרכיבה. 82.1% מתושבי השרון טענו כי ראו קורקינטים שיתופיים זרוקים על המדרכה באופן שמפריע להולכי רגל. 42.1% מתושבי השרון טענו כי רוב הרוכבים שראו בשנה האחרונה לא חבשו קסדה. 51.3% מתושבי השרון טענו כי המדינה לא צריכה לעודד שימוש בקורקינטים חשמליים, 15.4% טענו שכן. 59% מתושבי השרון טענו כי לא ירשו לילדם לרכוב על קורקינטים חשמליים, 15.4% טענו שכן.

כאשר נשאלו מהי הדרך היעילה ביותר לצמצם את מספר תאונות הדרכים בהן מעורבים רוכבי קורקינטים ואופניים חשמליים, ענו תושבי השרון: הגברת אכיפה – 43.6%, החמרת ענישה – 20.5%, שיפור תשתיות וסלילת שבילי רכיבה ייעודיים – 23.1%.

63% מהתושבים בתל אביב-יפו והמרכז הודו כי הם חוששים להיפגע בתאונת אופניים או קורקינטים חשמליים במידה רבה ובמידה רבה מאוד (הגבוה ביותר מבין כל האזורים). 54.5% מתושבי תל אביב והמרכז טענו כי הם בעד הוצאת הקורקינטים שיתופיים מחוץ לחוק. 82.5% מתושבי תל אביב והמרכז טענו כי הם בעד הורדת מהירות הרכיבה. 92.3% מתושבי תל אביב-יפו והמרכז טענו כי ראו קורקינטים שיתופיים זרוקים על המדרכה באופן שמפריע להולכי רגל. 52.1% מתושבי תל אביב-יפו והמרכז טענו כי רוב הרוכבים שראו בשנה האחרונה לא חבשו קסדה. 59.2% מתושבי תל אביב-יפו והמרכז טענו כי המדינה לא צריכה לעודד שימוש בקורקינטים חשמליים, 20.4% טענו שכן. 63.4% מתושבי תל אביב-יפו והמרכז טענו כי לא ירשו לילדם לרכוב על קורקינטים חשמליים, 14.8% טענו שכן.

 

בעמותת "אור ירוק" מדגישים כי שנת 2023 הייתה שנת שיא במותם של הרוכבים. 31 בני אדם נהרגו בתאונות אופניים וקורקינטים חשמליים בשנת 2023 לעומת 18 בני אדם שנהרגו בתאונות דומות בשנת 2022 – עליה של 72% ושנת שיא מאז נכנסו הכלים החשמליים לישראל, כך עולה מנתוני הלמ"ס. 28 בני אדם נהרגו בתאונות אופניים חשמליים בשנת 2023 (לעומת 13 שנהרגו בתאונות דומות בשנת 2022) ושלושה בני אדם נהרגו בתאונות עם קורקינטים חשמליים בשנת 2023 (לעומת חמישה שנהרגו בתאונות דומות בשנת 2022).

עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת "אור ירוק": "מספר הנפגעים בתאונות אופניים וקורקינטים חשמליים הולך וגדל בכל שנה ובמקביל, בשנת 2023 הגיע לשיאו גם מספר ההרוגים. עשרה בני אדם נפגעים בממוצע בכל יום, חלקם יישאו נכויות קשות עד סוף חייהם – במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייבים לקדם שינוי מחשבתי בכל הקשור לכלים החשמליים. יש לשים בראש סדר העדיפויות את הבטיחות בדרכים וצמצום ההיפגעות הגבוהה ולעודד חבישת קסדה. במקביל, התיקון החדש המחייב רישום לא יהיה אפקטיבי ללא נוכחות משטרתית מרתיעה בכבישים וברחובות וללא סיוע אכיפתי מצד הפקחים העירוניים. אכיפה ממוקדת וחסרת פשרות תשדר מסר לרוכבים כי עליהם לציית לחוקי התנועה ומי שלא יעשה כך ייענש בחומרה".

תגובות

אין תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"ערים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר