רחובות נמצאת במקום השני בהתחלות הבנייה של מגדלים בין 16-20 קומות בניתוח של הפורום הישראלי לגורדי שחקים ובנייה עירונית (CTBUH-ISRAEL) לנתוני התחלות הבנייה של הלמ"ס לשנת 2023.
בניתוח הנתונים נמצא כי כי דירות בצמודי קרקע עד 2 קומות היא הקטגוריה המובילה בישראל בהתחלות הבניה לגובה, עם כ-17.3% מסך התחלות הבניה ו- 10,020 דירות. קטגוריית דירות במגדלים מעל 21 קומות נמצאת במקום השני עם כ-17% ו-9,830 דירות. במקום השלישי נמצאת קטגוריית הדירות בבניינים בני 7 קומות עם כ-8.5% מסך התחלות הבניה (4,902 דירות), במקום הרביעי דירות בבניינים בני 6 קומות עם 8.3% (4,826 דירות) ובמקום החמישי דירות בבניינים בני 10-15 קומות עם 7.8% (4,527 דירות).
בקטגוריות הדירות במגדלים בין 16-20 קומות נמצאת ירושלים במקום הראשון עם 976 דירות בפער משמעותי. במקום השני נמצאת כאמור רחובות עם 495 דירות. שלישית בת-ים עם 424 דירות, במקום הרביעי נמצאת נתניה עם 335 דירות ואת החמישייה הראשונה סוגרת תל אביב עם 293 דירות במגדלים בין 16-20 קומות.
כמות התחלות הבנייה של דירות במגדלים מעל 21 קומות לשנת 2023 עמדה על 9,830 דירות. כאשר העיר המובילה היא אשדוד, עם התחלות בניה של 1,266 דירות במגדלים מעל 21 קומות. במקום השני ובפער קטן, נמצאת בת ים עם 1,230 דירות, במקום השלישי נתניה עם 1,057 דירות שבנייתן החלה, במקום הרביעי לוד עם 860 דירות, ובמקום החמישי ירושלים עם 746 דירות.
לירון כהן, מנהל השיווק של חברת אמפא ישראל הבונה את פרויקט מגדלי אמפא בשכונת חצרות המושבה ברחובות, מציין: "בשנים האחרונות אנו עדים להתעניינות הולכת וגוברת של רוכשי הדירות דווקא לדירה בקומות הגבוהות, למרות שככל שעולים בקומה כך מחיר הדירה גבוה יותר. הפערים בין דירה בקומות הנמוכות לבין אותה דירה בקומות הגבוהות יותר עשויים להגיע ל-200 אלף שקל ואף יותר. אחת הסיבות העיקריות היא כמובן הנוף הפתוח, וגם סמל הסטטוס שמתלווה למגורים בגובה, שלעתים משפיע מאוד על שיקולי הרכישה. בכל ארבעת המגדלים בפרויקט שלנו ברחובות הדירות המבוקשות ביותר היו מקומה 13 ואילך".
אדריכל גיל שנהב מכנען שנהב אדריכלים, יו"ר הפורום הישראלי לגורדי שחקים ובנייה עירונית (CTBUH-ISRAEL), מציין כי: "התחלות הבניה במגדלים מעל 21 קומות היא השנייה בהיקפה ב-2023 ולא בכדי, למגדל יש מספר תפקידים במרחב העירוני. קומת הקרקע של המגדל משמשת כמרחב ציבורי מזמין, הכולל שטחי מסחר ותחבורה ציבורית. גישה זו מעודדת את התושבים להשתמש במרחב העירוני ולהפוך אותו לחלק בלתי נפרד מחייהם. בנוסף, למגדל המודרני יש השפעה משמעותית על קו הרקיע של העיר. הוא משמש כנקודת ציון בולטת, ומאפשר לאנשים להתמצא בקלות רבה יותר במרחב העירוני".
תגובות